HUK 101 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Hukuka Giriş ve Hukuk Felsefesi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HUK 101
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
8
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Temel hukuki kavramlar, ilkeler, hukuk sistemleri, hukukun uygulanması ve yorumlanması yöntemleri ile ilgili olarak genel bir bakış açısı sağlamak. Temel felsefe kavramları ve felsefe akımları hakkında genel bir bilgi vermek ve bu kavram ve akımların hukuk teorisi ve uygulamasına nasıl yansıdığına dair bir bakış açısı oluşturmak |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Sosyal düzen, hukuk, haklar, hukuk sistemleri, kamu ve özel hukuk ayrımı, hukukun dalları, kaynakları; temel felsefe kavramları ve akımlarının hukuk teorisine ve uygulamasına yansımaları ve hukuk felsefesi tarihi. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sosyal Düzen Kuralları ve Hukuk Düzeni – Güncel hukuki tartışma Hukuk Felsefesinin Önemi – Pozitif hukuk, ideal hukuk ayrımı | Demir, s. 1 – 15 Işıktaç, s. 30 - 39 |
2 | Yaptırım Kavramı ve Türleri – Güncel hukuki tartışma – Doğal Hukuk Doktrini Ortaçağ Feslefesi ve Thomas Aquinas’ın Hukuk ve Devlet Anlayışı | Demir, s. 15 – 19; s. 70 - 76 Işıktaç, s. 105 – 118 |
3 | Hukukun Kaynakları ve Asli Kaynak Olarak Yazılı Hukuk Kuralları Klasik Yunan Felsefesi ve Aristotales’in Hukuk ve Devlet Anlayışı | Demir, s. 25 – 70 Işıktaç, s. 30 - 39 |
4 | Yazılı Hukuk Kurallarının Sınıflandırması – Hiyerarşik Sınıflandırma ve Uygulanması Bakımından Sınıflandırma | Demir, s. 19 – 70 |
5 | Hukuk Sistemleri – Özel Hukuk, Kamu Hukuku Ayrımı ve Yargı Sistemine Yansıması Hukuk Felsefesinde Adalet Anlayışı | Demir, s. 78 - 98 Işıktaç, s. 48 – 85 Arslan Topakkaya, “Adalet Kavramı Bağlamında Aristo – Platon Karşılaştırması” |
6 | İspat Yükü ve Karine Kavramı – Hukukta Yorum Hukuk Felsefesinde Adalet Anlayışı | Demir, s. 40 – 45 Işıktaç, adalet kavramı ile ilgili sayfalar Kemal Gözler, “Tabii Hukuk ve Hukuki Poziti- vizme Göre Adalet Kavramı” |
7 | Ara Sınav Hukuk Felsefesinde Adalet Anlayışı – Güncel Hukuki Tartışma | Hüseyin Hatemi, “Adalet Kavramının Mutlaklığı Ve Rölativizmin Kabul Edilmezliği” |
8 | Ara Sınva Gözden Geçirme – Hak Kavramı, Hakların Türleri | Demir, s. 387 - 420 |
9 | Hakkın Kazanılması ve Kaybedilmesi – Hakkın Konusu – Güncel Hukuki Tartışma Rönesans Felsefesi | Demir, s. 420 - 447 Işıktaç, s. 131 – 173 Mesut Yıldız, “Devlet ve Hukuk Bağlamında Hobes, Rousseau ve Kant’ta Özgürlük Sorunu” |
10 | Özel Hukuk Dalları – Kişiler Hukuku Rönesans Felsefesi | Demir, s. 335 – 342; 390 - 401 Işıktaç, s. 131 – 173 Bünyamin Bezci, “Kant ve Hegel’in Felsefesinde Etik Anlayışı” |
11 | Özel Hukuk Dalları – Borçlar Hukuku | Demir, s. 353 - 357 |
12 | Özel Hukuk Dalları – Borçlar Hukuku, Eşya Hukuku Modern Felsefik Hukuk Yakşalımları | Demir, s. 347- 357 Işıktaç, s. 327 – 364 Niyazi Öktem, “Ronald Dworkin ve Hukuk Felsefesi” |
13 | Kamu Hukuku Dalları – Anayasal Kavram Tartışmaları Modern Felsefik Hukuk Yakşalımları | Demir, s. 99 - 211 Işıktaç, s. 376 – 435 |
14 | Kamu Hukuku Dalları – İdare Hukuku, Ceza Hukuku | Demir, s. 212 - 226 |
15 | Sunum – Güncel Hukuki Tartışma | Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler |
16 | Sunum – Güncel Hukuki Tartışma | Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler |
Ders Kitabı | Fevzi Demir, Hukuka Giriş ve Temel Kavramlar, İzmir 2012, Yasemin Işıktaç, Hukuk Felsefesi, Filiz Kitabevi, İstanbul 2010 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Adil İzveren, Hukuk Felsefesi, Dokuz Eylül Üni. Huk. Fak. Döner Sermaye İşletmesi Yay. NO:45, Ankara 1994. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
60
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
5
|
70
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
50
|
50
|
Final Sınavı |
1
|
72
|
72
|
Toplam |
240
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest