HUK 103 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Medeni Hukuka Giriş ve Kişiler Hukuku
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HUK 103
|
Güz
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Öğrencilerin medeni hukukun kaynakları, temel kavramları, alt dalları ve bu alt dallarından olan kişiler hukuku konusunda bilgi sahibi olmalarıdır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste hukuk kavramı,medeni hukukun konusu, dalları, medeni hukukun kaynakları, medeni kanun hakkında bilgiler, medeni kanunun başlangıç hükümleri öncelikle incelenecektir. Ardından kişiler hukukuna geçilecek; kişi kavramı, çeşitleri, gerçek kişilerde kişilin kazanılması-kaybı, kişinin ehliyetleri, yerleşim yeri, adı, kişiliğin korunması, hısımlık, tüzel kişiler hakkında genel bilgiler ve dernekler-vakıflar anlatılacaktır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Hukuk kavramı, hukuun anlamı, işlevi, hukuk kurallarının özellikleri, çeşitleri | Oğuzman/Barlas, s.1-40 | |
2 | Medeni Hukukun konusu, kaynakları, yargıcın hukuk yaratma yetkisi ve görevi | Oğuzman/Barlas, s.41-138 | |
3 | Hukukun anlam bakımından uygulanması, zaman bakımından uygulanması, boşluk kavramı ve çeşitleri, yargıcın takdir yetkisi | Oğuzman/Barlas, s.41-138 | |
4 | Medeni Hukukta yaptırım çeşitleri, yokluk- geçersizlik kavramları, geçersizlik çeşitleri, tazminat ve türleri | Oğuzman/Barlas, s.320-356 | |
5 | Hak kavramı ve hakların kazanılmasında iyiniyetin rolü (TMK m.3) | Oğuzman/Barlas, s.139-260 | |
6 | Hakların kullanılmasında dürüstlük kuralı (TMK m.2) | Oğuzman/Barlas, s.261-319 | |
7 | Konuların Gözden Geçirilmesi ve Pratik Çalışmalar | ||
8 | Vize sınavı | ||
9 | Kişiler hukukuna giriş, gerçek kişilerde kişiliğin başlangıcı ve sona ermesi | Oğuzman/Barlas, s.1-42 | |
10 | Kişinin hak ve fiil ehliyeti | Oğuzman/Barlas, s.43-114 | |
11 | Kişilik Hakkı ve Kişiliğin Korunması | Oğuzman/Barlas, s.173-284 | |
12 | Hısımlık, ad, yerleşim yeri, kişisel durum kütükleri | Oğuzman/Barlas, s.117-172 | |
13 | Tüzel kişiler hakkında genel bilgiler -1 | Oğuzman/Barlas, s.289-300 | |
14 | Tüzel kişiler hakkında genel bilgiler -2 | Oğuzman/Barlas, s.303-334 | |
15 | Konuların Gözden Geçirilmesi ve Pratik Çalışmalar | Oğuzman, Barlas | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | M.Kemal Oğuzman/Nami Barlas, Medeni Hukuk, İstanbul, 2020; M. Kemal Oğuzman/Özer Seliçi/Saibe Oktay Özdemir, Kişiler Hukuku, İstanbul, 2021 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Mustafa Dural/Suat Sarı, Türk Özel Hukuku Cilt 1 Temel Kavramlar ve Medeni Kanunun Başlangıç Hükümleri, İstanbul, 2013; Mustafa Dural/Tufan Öğüz, Türk Özel Hukuku, Cilt II Kişiler Hukuku, İstanbul,2013; A. Zevkliler/A. Havutçu /H. Albaş /M.B. Acabey/İ. Serdar/D. Gürpınar, Medeni Hukuk Pratik Çalışmaları, Ankara, 2013 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
60
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
4
|
64
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
0
|
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
10
|
10
|
Final Sınavı |
1
|
28
|
28
|
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
2 |
Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
3 |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
4 |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
5 |
Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
6 |
Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
8 |
İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
10 |
Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest