HUK 116 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Türk Hukuk Tarihi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HUK 116
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Türk hukukundaki modernleşme sürecini ve bu sürecin hangi etkenlerle ve nasıl şekillendiğinin anlaşılmasını sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders Türk hukuk sisteminin Tanzimat Fermanı’nın ilan edildiği 1839 yılından itibaren, batılılaşma ekseninde geçirdiği değişim ve gelişim sürecini konu almaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Giriş, Dersin Tanıtımı, Ödev Konularının Dağıtımı | ||
2 | Tanzimat Öncesi Kişi Hukuku | Gülnihal Bozkurt, Gayrımüslüm Osmanlı Vatandaşlarının Hukuki Durumu, TTK 1989, s 7-39 | |
3 | Tanzimat ve Resepsiyonun Doğuşu | Gülnihal Bozkurt; Batı Hukukunun Türkiye'de Benimsenmesi, s. 5-39. Halil İnalcık; “Sened-i ittifak ve Gülhane Hatt-ı Hümayunu” Belleten, https://belleten.gov.tr/tam-metin-pdf/3193/tur | |
4 | Avrupa Anayasacılığı ve Türkiye'nin Modernleşmesi | Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 53-57; Niyazi Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma, 439-461 | |
5 | 1908 Devrimi ve Sonuçları | Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 34-48 | |
6 | II. Meşrutiyet Dönemi Kişi Hukuku | Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 57-73 | |
7 | Meşrutiyet Dönemi Uluslaşmanın Hukuksal Boyutu | Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 90-103 | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Meşrutiyet Dönemi Devlet Örgütlenmesi | Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 106-144 | |
10 | Meşrutiyet Dönemi Hukuk Reformu | Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 217-240 | |
11 | 1920 Devrimi ve Cumhuriyetin Kuruluşu | Bülent Tanör, Osmanlı Türk Anayasal Gelişmeleri, s 225-287 | |
12 | Lozan'ın Getirdikleri ve Cumhuriyetin Hukuk Reformu | Lozan'ın 50 Yılına Armağan, İstanbul Ünv. Yay. 1972 (çevrimiçi); Bozkurt, Batı Hukukunun Türkiye'de Benimsenmesi, s 175-190; Yusuf Ziya Özer, Cumhuriyette Hukuk İnkılabı, Belleten https://belleten.gov.tr/tam-metin-pdf/570/tur | |
13 | Olağanüstü Yargılamalar I | İttihat ve Terakki Cemiyeti Yargılamaları, 3 Cilt: İş Bankası Kültür Yayınları, 2008 | |
14 | Olağanüstü Yargılamalar II | Yassıada Yargılamaları (Çevrimiçi: TBMM web sitesi) | |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, Oniki Levha, 2023. |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
50
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
15
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
22
|
22
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
35
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
5 |
Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest