HUK 123 | Ders Tanıtım Bilgileri
| Dersin Adı |
Medeni Hukuka Giriş ve Kişiler Hukuku
|
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
|
HUK 123
|
Güz
|
0
|
0
|
3
|
4
|
| Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
| Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
| Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
| Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
| Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
| Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
| Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
| Dersin Koordinatörü | ||||||
| Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
| Yardımcı(ları) | ||||||
| Dersin Amacı | Öğrencilerin medeni hukukun kaynakları, temel kavramları, alt dalları ve bu alt dallarından olan kişiler hukuku konusunda bilgi sahibi olmalarıdır. |
| Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Ders Tanımı | Bu derste hukuk kavramı,medeni hukukun konusu, dalları, medeni hukukun kaynakları, medeni kanun hakkında bilgiler, medeni kanunun başlangıç hükümleri öncelikle incelenecektir. Ardından kişiler hukukuna geçilecek; kişi kavramı, çeşitleri, gerçek kişilerde kişilin kazanılması-kaybı, kişinin ehliyetleri, yerleşim yeri, adı, kişiliğin korunması, hısımlık, tüzel kişiler hakkında genel bilgiler ve dernekler-vakıflar anlatılacaktır. |
| Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
|
Temel Ders |
X
|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
| Destek Dersleri | ||
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Hukuk kavramı, hukuun anlamı, işlevi, hukuk kurallarının özellikleri, çeşitleri | Oğuzman/Barlas, s.1-40 |
| 2 | Medeni Hukukun konusu, kaynakları, yargıcın hukuk yaratma yetkisi ve görevi | Oğuzman/Barlas, s.41-138 |
| 3 | Hukukun anlam bakımından uygulanması, zaman bakımından uygulanması, boşluk kavramı ve çeşitleri, yargıcın takdir yetkisi | Oğuzman/Barlas, s.41-138 |
| 4 | Medeni Hukukta yaptırım çeşitleri, yokluk- geçersizlik kavramları, geçersizlik çeşitleri, tazminat ve türleri | Oğuzman/Barlas, s.320-356 |
| 5 | Hak kavramı ve hakların kazanılmasında iyiniyetin rolü (TMK m.3) | Oğuzman/Barlas, s.139-260 |
| 6 | Hakların kullanılmasında dürüstlük kuralı (TMK m.2) | Oğuzman/Barlas, s.261-319 |
| 7 | Konuların Gözden Geçirilmesi ve Pratik Çalışmalar | |
| 8 | Vize sınavı | |
| 9 | Kişiler hukukuna giriş, gerçek kişilerde kişiliğin başlangıcı ve sona ermesi | Oğuzman/Barlas, s.1-42 |
| 10 | Kişinin hak ve fiil ehliyeti | Oğuzman/Barlas, s.43-114 |
| 11 | Kişilik Hakkı ve Kişiliğin Korunması | Oğuzman/Barlas, s.173-284 |
| 12 | Hısımlık, ad, yerleşim yeri, kişisel durum kütükleri | Oğuzman/Barlas, s.117-172 |
| 13 | Tüzel kişiler hakkında genel bilgiler -1 | Oğuzman/Barlas, s.289-300 |
| 14 | Tüzel kişiler hakkında genel bilgiler -2 | Oğuzman/Barlas, s.303-334 |
| 15 | Konuların Gözden Geçirilmesi ve Pratik Çalışmalar | |
| 16 | Final Sınavı |
| Ders Kitabı | M.Kemal Oğuzman/Nami Barlas, Medeni Hukuk, İstanbul, 2020; M. Kemal Oğuzman/Özer Seliçi/Saibe Oktay Özdemir, Kişiler Hukuku, İstanbul, 2021 |
| Önerilen Okumalar/Materyaller | Mustafa Dural/Suat Sarı, Türk Özel Hukuku Cilt 1 Temel Kavramlar ve Medeni Kanunun Başlangıç Hükümleri, İstanbul, 2013; Mustafa Dural/Tufan Öğüz, Türk Özel Hukuku, Cilt II Kişiler Hukuku, İstanbul,2013; A. Zevkliler/A. Havutçu /H. Albaş /M.B. Acabey/İ. Serdar/D. Gürpınar, Medeni Hukuk Pratik Çalışmaları, Ankara, 2013 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
| Katılım | ||
| Laboratuvar / Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
| Portfolyo | ||
| Ödev | ||
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
| Proje | ||
| Seminer/Çalıştay | ||
| Sözlü Sınav | ||
| Ara Sınav |
1
|
40
|
| Final Sınavı |
1
|
60
|
| Toplam |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
| Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
| Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
| Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
4
|
64
|
| Arazi Çalışması |
0
|
||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
| Portfolyo |
0
|
||
| Ödev |
0
|
||
| Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
| Proje |
0
|
||
| Seminer/Çalıştay |
0
|
||
| Sözlü Sınav |
0
|
||
| Ara Sınavlar |
1
|
10
|
10
|
| Final Sınavı |
1
|
28
|
28
|
| Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
| 1 |
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
| 2 |
Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
| 3 |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
| 4 |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
| 5 |
Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
| 6 |
Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
| 7 |
Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
| 8 |
İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
| 9 |
Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
| 10 |
Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
| 11 |
Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
| 12 |
Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
