HUK 125 | Ders Tanıtım Bilgileri
| Dersin Adı |
Roma Hukuku
|
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
|
HUK 125
|
Güz
|
3
|
0
|
3
|
3
|
| Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
| Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
| Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
| Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
| Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
| Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıAnlatım / Sunum | |||||
| Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
| Dersin Koordinatörü | ||||||
| Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
| Yardımcı(ları) | ||||||
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; Türk ve Kıta Avrupası Hukukuna kaynaklık eden Roma Hukukunun kurum, ilke ve kavramlarını öğretme ve öğrencinin hukuk anlayışını ve yorum becerisini geliştirmektir. |
| Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Ders Tanımı | Roma Hukukunun önemi ve tarihsel gelişimi, Roma Hukukunun temel kavramları, Roma Hukukunda kişi kavramı ve ehliyet, mülkiyet, zilyetlik, irtifak hakları, sözleşmeler, geçerlilik koşulları, hukuka aykırı işlemler incelenecektir. |
| Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
|
Temel Ders |
X
|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
| Destek Dersleri | ||
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 | Roma Hukukuna Genel Giriş ve Roma Hukukunun Önemi | Belgin Erdoğmuş, Bülent Tahiroğlu: Roma Hukuku Dersleri, Der Yayınları, İstanbul, 2021, ISBN: 9789753536691 “Önsöz”, s. XV; “Roma Hukukunun İsviçre – Türk Hukukunun İçeriğine Etkisi” s. 116-120; Barry Nicholas, An Introduction to Roman Law, Oxford University Press, Oxford, 2010, ISBN: 978-0198760634, “Second Life of Roman Law”, s. 45-53. |
| 2 | Roma Devletinin Siyasi Devirleri | Erdoğmuş/Tahiroğlu, “Roma Devletinin Siyasi Devirleri”, s. 1-40; Nicholas, “The Constitutional and Historical Background”, s. 3-12. |
| 3 | 12 Levha Kanunları Sunumları | |
| 4 | Roma Devletinin Siyasi Devirleri | Erdoğmuş/Tahiroğlu, “Roma Devletinin Siyasi Devirleri”, s. 1-40; Nicholas, “The Constitutional and Historical Background”, s. 3-12. |
| 5 | Roma Hukukunun Kaynakları | Erdoğmuş/Tahiroğlu, “Roma Hukuk Tarihi”, s. 41-116; Nicholas, “Sources of the Law”, s. 14-42 |
| 6 | Roma Kişiler Hukuku – Status Civitatis, Status Libertatis | Erdoğmuş/Tahiroğlu, “Hak Ehliyeti”, s. 134-145; Nicholas, “Law of Persons”, s. 60-76. |
| 7 | Roma Kişiler Hukuku – Status Libertatis, Status Familiae | Erdoğmuş/Tahiroğlu, “Hak Ehliyeti” s. 134-160; Nicholas, “Law of Persons”, s. 71-87. |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Roma Kişiler Hukuku – Fiil Ehliyeti | Erdoğmuş/Tahiroğlu, “Vesayet ve Kayyımlık” s. 160-165; “Fiil Ehliyeti” s. 181-188; Nicholas, “Guardianship”, s. 90-95. |
| 10 | Roma Eşya Hukuku - Mülkiyet ve Zilyetlik Kavramı | Paul Koschaker, Kudret Ayiter: Roma Özel Hukukunun Ana Hatları, Ankara, 1977, “Ayni Haklar”, s. 103-122; Nicholas, “Law of Property””, s. 98-114. |
| 11 | Roma Eşya Hukuku – Mülkiyetin Kazanılması | Koschaker/Ayiter, “Mülkiyetin İktisabı” s. 133-167; Nicholas, “Modes of Acquisition of corporeal things”, s. 115-140. |
| 12 | Roma Eşya Hukuku – İrtifak Hakları | Koschaker/Ayiter, “İrtifak Hakları”, s. 168-184; Nicholas, “Servitudes”, s. 140-147. |
| 13 | Roma Borçlar Hukuku – Dönem Sunumları | Koschaker/Ayiter,“Borçlar Hukuku”, s. 206-274; Nicholas, “Law of Obligations”, s. 158-231. |
| 14 | Roma Borçlar Hukuku – Dönem Sunumları | Koschaker/Ayiter, “Borçlar Hukuku”, s. 206-274; Nicholas, “Law of Obligations”, s. 158-231. |
| 15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
| 16 | Final Sınavı |
| Ders Kitabı | Belgin Erdoğmuş, Bülent Tahiroğlu: Roma Hukuku Dersleri, Der Yayınları, İstanbul, 2021, ISBN: 9789753536691; Barry Nicholas, An Introduction to Roman Law, Oxford University Press, Oxford, 2010, ISBN: 978-0198760634 |
| Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
| Katılım | ||
| Laboratuvar / Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
| Portfolyo | ||
| Ödev | ||
| Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
| Proje | ||
| Seminer/Çalıştay | ||
| Sözlü Sınav | ||
| Ara Sınav |
1
|
40
|
| Final Sınavı |
1
|
60
|
| Toplam |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
| Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
| Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
| Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
| Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
| Arazi Çalışması |
0
|
||
| Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
| Portfolyo |
0
|
||
| Ödev |
0
|
||
| Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
| Proje |
0
|
||
| Seminer/Çalıştay |
0
|
||
| Sözlü Sınav |
0
|
||
| Ara Sınavlar |
1
|
40
|
40
|
| Final Sınavı |
1
|
52
|
52
|
| Toplam |
168
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
| 1 |
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
| 2 |
Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
| 3 |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
| 4 |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
| 5 |
Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
| 6 |
Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
| 7 |
Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
| 8 |
İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
| 9 |
Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
| 10 |
Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
| 11 |
Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
| 12 |
Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
