HUK 207 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Uluslararası Kamu Hukuku
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HUK 207
|
Güz
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaProblem çözmeSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Dersin amacı, uluslararası kamu hukukunun ana alanlarını uluslararası genel hukuk temel bilgisi ile birlikte tanıtmaktır. Uluslararası hukukun değişik alanlarında genel bilgi kazanımı; araştırma çalışmalarıyla, uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme yeterliği; uygulama çalışmaları eşliğinde, kazanılmış bilgiyi işlevsel olarak kullanılabilir düzeye getirmek derslerin hedefleri arasındadır. Ders metodu olarak, bilginin araştırma, tartışma ve uygulama çalışmaları ile pekiştirilmesi yöntemi tercih edilmiştir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Çıktıları |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ders Tanımı | Ders, uluslararası hukuk düzeninin kurucu unsurlarını, uluslararası hukuk kişileri arasındaki karşılıklı etki ilişkilerini dikkate alarak güncel gelişmelerle birlikte açıklamayı amaçlamaktadır.\nUluslararası hukukun uluslararası ilişkilerdeki karmaşık olaylara doğru ve kapsamlı bir bakış arayışının zorunlu ve tamamlayıcı bir aracı olarak sunulması amacı, ders planı ve yöntemi seçiminde belirleyici olmuştur. Bu nedenle, uluslararası kamu hukuku genel dalı dersin ana içeriğini oluşturmakla birlikte, tamamlayıcı ve bütünleyici özellikleri nedeniyle, uluslararası kamu hukukunun her biri ana dal niteliğindeki başlıca alanları uluslararası kamu hukuku ders içeriğinde bulunmaktadır. Dersin usul hukukunu ilgilendiren bölümleri, seçilen ana dallar içinde, ilgili bölümler içinde işlenecektir (uyuşmazlıklara ilişkin mevcut çözüm mekanizmaları-uluslararası yargı organları ve başvuru koşulları gibi). Benzer şekilde, uluslararası örgütler, kuruluş sebeplerini oluşturan nedenlere bağlı kalınarak güncel gelişmeler ışığında değerlendirilecektir (Birleşmiş Milletler-uyuşmazlık kuralları ve\ndenetimi-silahlı müdahale kuralları gibi). |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Uluslararası Hukuk temel kavramları, Uluslararası Hukuk düzeni, Uluslararası Hukuk hakkında teoriler (Lotus davası ışığında-Uluslararası sürekli Adalet Divanı, Lotus davası ("Affaire du «Lotus»", " The case of the S.S. «Lotus»"), Seri A, Karar No:9, 7 Eylül 1927) | Melda SUR; Giriş, “Tanım ve İçerik”, Uluslararası Hukukun Esasları, Gözden Geçirilmiş 17. Baskı (İstanbul: Beta Yayıncılık 2024) s. 1-15. | |
2 | Uluslararası Hukukun Kaynakları/ Uluslararası Hukuk ve İç Hukuk - Bölgesel Hukuk ilişkisi. | SUR; 1. Bölüm, “Genel Olarak”, s. 3-19. | |
3 | Uluslararası Hukuk kişileri ( Devlet, Uluslararası Topluluk, …)/Devlet Yetkisi (Yetki Kuramları). | SUR; 1. Bölüm, “Devletler”, s. 114-130. | |
4 | Andlaşmalar Hukuku ( 23.05.1969 tarihli Viyana Sözleşmesi). | SUR; 1. Bölüm, “Uluslararası Hukukun Kaynakları”, s. 19-84. | |
5 | Devlet Kavramı (Tanıma- Ardıl olma ve Diplomasi ve Konsolosluk Hukuku)/Uluslararası Örgütler ( Birleşmiş Milletler Örgütü ve bölgesel örgütlenmeler- Avrupa Konseyi örneği). | SUR; 2. Bölüm, “Devletler”, s. 114-193. | |
6 | Uluslararası Mahkemeler ( Uluslararası Adalet Divanı ışığında). | SUR, 2. Bölüm 3. Kesim, s. 209- 213. | |
7 | Uluslararası İnsan Hakları Hukuku ( İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerin Korunmasına dair Sözleşme - Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi uygulamaları). | İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerin Korunmasına İlişkin Sözleşme’nin 1-15, 34-35. maddeleri, (http://www.echr.coe.int/Documents/Con vention_TUR.pdf) ; AİHM içtihat veri tabanını inceleme (HUDOC): http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages /search.aspx# | |
8 | Ara sınav | ||
9 | Devletlerin Uluslararası Sorumluluğu. | SUR, 3. Bölüm 2. Kesim, “Devletin Uluslararası Sorumluluğu”, s.283-296. | |
10 | Milletlerarası Uyuşmazlıkların Barışçıl Çözüm Yolları (Diplomatik yollar, Uluslararası hakemlik). | SUR, 3. Bölüm 4. Kesim, “Uluslararası Uyuşmazlıkların Çözümü” s.332-342. | |
11 | Uluslararası Hukukta Güç Kullanımı ( Birleşmiş Milletler Şartı) | SUR; 3. Bölüm 3. Kesim, “Uluslararası Silahlı Çatışmalar”, s.299-305. | |
12 | Uluslararası Hukuk ve Silahlı Çatışmalar/İnsancıl hukuk kuralları | SUR; 3. Bölüm 3. Kesim, “Uluslararası Silahlı Çatışmalar”, s. 305- 320. | |
13 | Uluslararası Ceza Mahkemesi -ICC/CPI ( Roma Statüsü-1998). | SUR; 3. Bölüm 3. Kesim, “Uluslararası Silahlı Çatışmalar”, s. 321- 329. | |
14 | Uluslararası Deniz Hukuku (1982 tarihli Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi-Karasuları/Kıta Sahanlığı/Açık Deniz). | SUR; 4. Bölüm 1. Kesim, “Uluslararası Deniz Hukuku”, s. 347-412. | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Melda SUR; Uluslararası Hukukun Genel Esasları, Gözden Geçirilmiş 17. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul 2024. ISBN: 9786052427583 |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % | LO 1 | LO 2 | LO 3 | LO 4 | LO 5 | LO 6 |
Katılım | ||||||||
Laboratuvar / Uygulama | ||||||||
Arazi Çalışması | ||||||||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||||||||
Portfolyo | ||||||||
Ödev | ||||||||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||||||||
Proje | ||||||||
Seminer/Çalıştay | ||||||||
Sözlü Sınav | ||||||||
Ara Sınav |
1
|
40
|
||||||
Final Sınavı |
1
|
60
|
||||||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
2
|
32
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
25
|
25
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
2 |
Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
3 |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
4 |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
5 |
Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
6 |
Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
7 |
Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
8 |
İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
9 |
Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
10 |
Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest