HUK 220 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HUK 220
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili | ||||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı temel felsefe ve sosyoloji kavram ve akımları hakkında genel bir bilgi vermek ve bu kavram ve akımların hukuk teorisi ve uygulamasına nasıl yansıdığına dair bir bakış açısı oluşturmaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste hak, hukuk, adalet ve eşitlik gibi kavramlar, tabii hukuk, hukuki pozitivizm ve hukuki realizm teorileri bağlamında incelenmekte ve hukukun sosyolojik kökeni, etkinliği, işlevi ve tarihsel evrimi gibi sorunlar tartışılmaktadır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Giriş-Niçin Hukuk Kuramı? | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 27-49. | |
2 | Doğal Hukuk | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 49-84. | |
3 | Hukuki Pozitivizm | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s.119-207; Uygur, Hukuki Pozitivizmin Değişen Yüzü Mü?, s. 145-176. | |
4 | Hukuki Pozitivizm | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 119-207. | |
5 | Pozitivizm ve Doğal Hukukun Eleştirisi-Bir Yargılama Kuramı: Dworkin | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 207-246. | |
6 | ‘Ahlaksızlık’ Cezalandırılabilir Mi? Hart-Devlin Tartışması | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 80-94; Uzun, Ahlaksızlığın Cezalandırılması:Devlin-Hart Tartışması; Arıkan, Hart-Devlin Tartışmasında Olmayan Argümanlar. | |
7 | Hukuki Realizm | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 247-273. | |
8 | Vize | ||
9 | Eleştirel Hukuk Kuramı- Eleştirel Irk Kuramı ve Feminist Hukuk Kuramı | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 463-491. Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 476-485/485-505; Jones, “Amistad Davasının Amerika’daki Irk ve Hukuk İlişkisine Etkisi”, s. 24-40. | |
10 | Hukuk ve Toplum Kuramları-Durkheim | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 273-321. | |
11 | Hukuk ve Toplum Kuramları-Durkheim | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 273-321. | |
12 | Hukuk ve Toplum Kuramları-Marx | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 273-321. | |
13 | Hukuk ve Toplum Kuramları-Marx | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 273-321. | |
14 | Hukuk ve Toplum Kuramları-Weber | Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, s. 273-321. | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Raymond Wacks, Hukuk Kuramını Anlamak, Çev. Fatma Ünver-Sedat Ünver, Astana Yayınları, 2. Basım, 2021. ISBN: 9786257624640 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | David Bruce Ingram; Hukuk Felsefesi, Çev. Ezgi Su Dağabak, Fol Yayınları, 2. Baskı, 2020, ISBN: 9786058068810 Gülriz Uygur, “Hukuki Pozitivimin Değişen Yüzü Mü?”, Ankara Üniversitesi Huuk Fakültesi Dergisi, Cilt:52, Sayı:3, s. 145-176. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/628961 Saim Üye, Teoride ve Pratikte Hukuki Çoğulluk, Turhan Kitabevi Yayınları, 2013, ISBN: 9786055593742. Serdar Hoş, Hukuki Çoğulluk, Hukuka Felsefi ve Sosyolojik Bakışlar Sempoyumu 26. Kitap, s. 181-191. Roger Cotterrell; Hukukbilimin Politikası, Pinhan Yayıncılık, 2019, ISBN: 9786059460507 Howard Jones; “Amistad Davasının Amerika’daki Irk ve Hukuk İlişkisine Etkisi”, Irkı Mahkemeye Çıkarmak, Der. Anette Gordon-Reed, Çev. Eruğrul Uzun, s. 24-40. Ertuğrul Uzun; Ahlaksızlığın Cezalandırılması:Devlin-Hart Tartışması. https://hukukfelsefesivesosyolojisi.files.wordpress.com/2020/04/ahlc382ksizlic49ein-cezalandirilmasi_-devlin-hart-tartic59emasi-_.pdf Engin Arıkan; “Hart-Devlin Tartışmasında Olmayan Argümanlar”, Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: XV, Sayı: 2, 2020, s. 537-568. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
60
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
12
|
12
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
4 |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest