Bizi takip edin
|
EN

Hukuk Fakültesi

HUK 293 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Türk Anayasa Tarihi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HUK 293
Güz/Bahar
3
0
3
3

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, Türkiye’nin Osmanlı Devletinden günümüze uzanan anayasal gelişimini detaylı ve sistematik bir biçimde incelemektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Osmanlı Devleti'nden günümüze iktidar ilişkilerinin anayasal çerçevesindeki değişim sürecini takip edebilir
  • Türk anayasacılığının yaşadığı dönüşümün altında yatan temel dinamikleri tanımlayabilir
  • Tarihsel olgulardan hareketle günümüz hukukunu yorumlayabilir
  • Pozitif anayasa hukukunu, geçmiş deneyimler ile karşılaştırabilir
  • Günümüzün küresel anayasal sorunlarını yerelden evrensele uzanan bir perspektifle tartışabilir
Ders Tanımı Bu ders belirli tarihsel koşulların ürünü olan günümüzün anayasal kurum ve kurallarının tarihsel kökenini ve gelişimini incelemektedir. Bu bağlamda Türk anayasacılık tarihinin sunduğu birikimin bilimsel bir yöntemle aktarılması ve böylece pozitif anayasa hukuku bilgisini tamamlamak için planlanmıştır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Gerileme döneminde Osmanlı devlet düzeni Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri (1789-1980), 36. Baskı, Yapı Kredi Yayınları, 2022, İstanbul, ss. 21-32.
2 Tanzimat’a hazırlık dönemi Tanör, ss. 33-74.
3 Tanzimat dönemi ve Birinci Meşrutiyet’in doğuşu Tanör, ss. 75-132.
4 Kanun-i Esasî Tanör, ss. 132-166.
5 İkinci Meşrutiyet dönemi Tanör, ss. 167-220.
6 1921 Anayasası dönemi: Dinamikler ve kaynaklar, 1921 Teşkilât-ı Esâsiye Kanunu Tanör, ss. 225-268.
7 1921 Anayasası dönemi: Uygulama Tanör, ss. 269-289.
8 ARA SINAV
9 1924 Anayasası: hazırlanışı ve esasları Tanör, ss. 290-313.
10 1924 Anayasası: tek parti rejimi Tanör, ss. 313-334.
11 1924 Anayasası altında çok partili düzen Tanör, ss. 335-363.
12 1961 Anayasası’nın ortaya çıkışı Tanör, ss. 364-377.
13 1961 Anayasası’nın esasları Tanör, ss. 377-405.
14 1961 Anayasası: uygulama ve değerlendirmeler Tanör, ss. 405-431.
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri (1789-1980), 36. Baskı, Yapı Kredi Yayınları, 2022, İstanbul, (ISBN: 9789753636881)

Önerilen Okumalar/Materyaller

Bülent Tanör, İki Anayasa: 1961-1982, 4. Baskı, On iki Levha Yay., İstanbul, 2012, (ISBN: 9786055373610); Suna Kili ve A. Şeref, Gözübüyük, Sened-i İttifak’tan Günümüze Türk Anayasa Metinleri, Yenilenmiş 3. Baskı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, (ISBN: 9789754582109)

Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet (1908-1920), On iki Levha Yay., İstanbul, 2023, (ISBN: 9786254325731)

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
40
Final Sınavı
1
60
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
60
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
2
28
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
20
20
Final Sınavı
1
24
24
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
X
2

Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer.

X
3

Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.

X
4

Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir.

X
5

Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir.

6

Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır.

7

Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar.

8

İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular.

X
9

Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir

10

Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) .

12

Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) .

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.