HUK 293 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Türk Anayasa Tarihi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HUK 293
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Olgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Türkiye’nin Osmanlı Devletinden günümüze uzanan anayasal gelişimini detaylı ve sistematik bir biçimde incelemektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders belirli tarihsel koşulların ürünü olan günümüzün anayasal kurum ve kurallarının tarihsel kökenini ve gelişimini incelemektedir. Bu bağlamda Türk anayasacılık tarihinin sunduğu birikimin bilimsel bir yöntemle aktarılması ve böylece pozitif anayasa hukuku bilgisini tamamlamak için planlanmıştır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Gerileme döneminde Osmanlı devlet düzeni | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri (1789-1980), 36. Baskı, Yapı Kredi Yayınları, 2022, İstanbul, ss. 21-32. | |
2 | Tanzimat’a hazırlık dönemi | Tanör, ss. 33-74. | |
3 | Tanzimat dönemi ve Birinci Meşrutiyet’in doğuşu | Tanör, ss. 75-132. | |
4 | Kanun-i Esasî | Tanör, ss. 132-166. | |
5 | İkinci Meşrutiyet dönemi | Tanör, ss. 167-220. | |
6 | 1921 Anayasası Dönemi: Dinamikler-Kaynaklar | Tanör, ss. 225-246 | |
7 | 1921 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu ve Uygulanması | Tanör, ss. 247-289 | |
8 | Vize Haftası | ||
9 | 1924 Anayasası: hazırlanışı ve esasları | Tanör, ss. 290-313. | |
10 | 1924 Anayasası: tek parti rejimi | Tanör, ss. 313-334. | |
11 | 1924 Anayasası altında çok partili düzen | Tanör, ss. 335-363. | |
12 | 1961 Anayasası’nın ortaya çıkışı | Tanör, ss. 364-377. | |
13 | 1961 Anayasası’nın esasları | Tanör, ss. 377-405. | |
14 | 1961 Anayasası: uygulama ve değerlendirmeler | Tanör, ss. 405-431. | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri (1789-1980), 36. Baskı, Yapı Kredi Yayınları, 2022, İstanbul, (ISBN: 9789753636881) |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Bülent Tanör, İki Anayasa: 1961-1982, 4. Baskı, On iki Levha Yay., İstanbul, 2012, (ISBN: 9786055373610); Suna Kili ve A. Şeref, Gözübüyük, Sened-i İttifak’tan Günümüze Türk Anayasa Metinleri, Yenilenmiş 3. Baskı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, (ISBN: 9789754582109) Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet (1908-1920), On iki Levha Yay., İstanbul, 2023, (ISBN: 9786254325731) |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
30
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
6
|
6
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
6
|
6
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
16
|
16
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
|
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
2 |
Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
3 |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
4 |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
5 |
Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest