HUK 492 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Yargı Etiği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HUK 492
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaProblem çözmeSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Dersin amacı, bir hukukçunun ele aldığı durumları/kişileri doğru değerlendirmesi ve etik değerleri gözden kaçırmadan yargıda bulunması, karşılaşabileceği etik sorunları çözme ve bu sorunlarla baş etme becerisi kazanması için gerekli donanıma kavuşturmaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste, “etik”, “ahlâk”, “kamu etiği” ve “yargı etiği” kavramları, bir davranışın veya eylemin etik olup olmadığını pratik bakımdan analiz etme ve değerlendirme yöntemleri, yargı etiğinin tarihi ve felsefi temelleri, yargı etiği ilkelerinin evrenselliği, ulusal ve uluslararası kaynakları, Yargıtay Yargı Etiği Danışma Kurulu’nun yapısı ve işleyişi, karşılaştırmalı hukukta yargı etiği ile ilgili gelişmeler, yargı etiği ilkelerinin yurt içinde ve yurt dışındaki yüksek mahkemeler ile Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatlarında nasıl yorumlandığı ve değerlendirildiği ele alınacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Etik kavramı, etik ve ahlak ayrımı, değer ve değer yargısı ayrımı | Ioanna Kuçuradi, İnsan ve Değerleri, 2013, s. 3-38. | |
2 | İnsanın değeri, insan onuru ve insan hakları - etik ilişkisi değer, değerler, ilke, kural ve standart kavramları | Ioanna Kuçuradi, İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, 2011, s. 20-45. | |
3 | Doğru değerlendirme, etik ikilemler, karar verme | Ioanna Kuçuradi, İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları 2011, s. 56-73 | |
4 | Platon (Sokrates’ Savunması), Aristoteles(Nikomakhos Etiği), Kant (Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi) ve Mill (Faydacılık) hakkında bilgi sahibi olma | Ioanna Kuçuradi, İnsan ve Değerleri, 2013, s. 82-95. | |
5 | Hukuk - etik ayrımı ve ilişkisi, adalet değeri | Selma Çetiner, Yargı Etiği, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2016, s. 51-65. | |
6 | Etik, kamu etiği, meslek etiği, hukuktaki meslek etiği ve adalet değeri | Engin Topuzkanamış, “Hukuk, Ahlak ve Meslek Etiği Üstüne”, Hukuka Felsefi ve Sosyolojik Bakışlar, s. 1-10. | |
7 | Bangalor, İstanbul Bildirgesi, Budapeşte İlkeleri ve Havana Kuralları, yargı etiğinin kurum içi ve kurum dışında kolektifliği, yargı etiğinin karşılaştırmalı hukuktaki kaynakları ve uygulama örnekleri | Selma Çetiner, Yargı Etiği, s. 149-191. | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Yargı etiğinde tarafsızlık, dürüstlük ve eşitlik | Selma Çetiner, Yargı Etiği, s. 80-140. | |
10 | Yargı etiğinde tarafsızlık, dürüstlük ve eşitlik | Ioanna Kuçuradi, İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları 2011, s. 129-150. | |
11 | Yargı etiğinde mesleğe yaraşırlık, ehliyet ve özen | Selma Çetiner, Yargı Etiği, s. 89-95. | |
12 | Cumhuriyet Savcıları Etik Davranış İlkeleri | Selma Çetiner, Yargı Etiği, s. 142-143. | |
13 | Avukatlık Meslek Kuralları | Selma Çetiner, Yargı Etiği ,s. 143-149. | |
14 | Yargı Personeli Etik Davranış İlkeleri | Selma Çetiner, Yargı Etiği, s. 100-101. | |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Selma Çetiner, Yargı Etiği, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2016, ISBN: 9789750261404; Ioanna Kuçuradı, İnsan ve Değerleri, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2013, ISBN: 9789757748199; Ioanna Kuçuradı, Etik, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2011, ISBN: 9789757748137; Ioanna Kuçuradı, İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2011, ISBN: 9789757748410; Engin Topuzkanamış, “Hukuk, Ahlak ve Meslek Etiği Üstüne”, Hukuka Felsefi ve Sosyolojik Bakışlar, Sayı: 27, İstanbul, s. 342-350. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Engin Ergül, Yargı Etiği Dersleri, 2. Baskı, Adalet Yayınları, Ankara, 2022, ISBN: 9786258092165. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
60
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
12
|
1
|
12
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
10
|
10
|
Final Sınavı |
1
|
20
|
20
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
6 |
Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest