Hukuk Fakültesi
HUK 492 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Yargı Etiği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HUK 492
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Dersin amacı, bir hukukçunun ele aldığı durumları/kişileri doğru değerlendirmesi ve etik değerleri gözden kaçırmadan yargıda bulunması, karşılaşabileceği etik sorunları çözme ve bu sorunlarla baş etme becerisi kazanması için gerekli donanıma kavuşmaşıdır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste, yargı etiği dersinde “etik”, “ahlâk”, “kamu etiği” ve “yargı etiği” kavramları, bir davranışın veya eylemin etik olup olmadığını pratik bakımdan analiz etme ve değerlendirme yöntemleri, yargı etiğinin tarihi ve felsefi temelleri, yargı etiği ilkelerinin evrenselliği, ulusal ve uluslararası kaynakları, Yargıtay Yargı Etiği Danışma Kurulu’nun yapısı ve işleyişi, karşılaştırmalı hukukta yargı etiği ile ilgili gelişmeler, yargı etiği ilkelerinin yurt içinde ve yurt dışındaki yüksek mahkemeler ile Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatlarında nasıl yorumlandığı ve değerlendirildiği ele alınacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Etik kavramı, etik ve ahlak ayrımı, değer ve değer yargısı ayrımı | KUÇURADİ, İnsan ve Değerleri, s. 3-38. |
2 | İnsanın değeri, insan onuru ve insan hakları - etik ilişkisi Değer, değerler, ilke, kural ve standart kavramları | KUÇURADİ, İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, s. 20-45. |
3 | Doğru değerlendirme, etik ikilemler, karar verme | KUÇURADİ, İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, s. 56-73. |
4 | Platon(Sokrates’in Savunması), Aristoteles(Nikomakhos’a Etik), Kant(Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi) ve Mill(Faydacılık) hakkında bilgi sahibi olma | KUÇURADİ, İnsan ve Değerleri, s. 82-95. |
5 | Hukuk - etik ayrımı ve ilişkisi, adalet değeri | ÇETİNER, s. 51-65. |
6 | Etik, kamu etiği,meslek etiği, hukuktaki meslek etiği ve adalet değeri | TOPUZKANAMIŞ, Hukuk, Ahlak ve Meslek Etiği Üstüne, s. 1-10. |
7 | Vize | |
8 | Bangalor, İstanbul Bildirgesi, Budapeşte İlkeleri ve Havana Kuralları, yargı etiğinin kurum içi ve kurum dışında kolektifliği, yargı etiğinin karşılaştırmalı hukuktaki kaynakları ve uygulama örnekleri Türk yargı etiği hakkında genel bilgi, Yargıtay Yargı Etiği İlkeleri’nin temelleri, Yargıtay Yargı Etiği İlkeleri’nin yorumu ve sistemi, Yargı Etiği Danışma Kurulu ile Yargı Etiği İlkeleri-Bağımsızlık İlkesi | ÇETİNER, s. 149-191. |
9 | Yargı etiğinde tarafsızlık, dürüstlük ve eşitlik | KUÇURADİ, Etik, s. 129-150. |
10 | Yargı etiğinde mesleğe yaraşırlık, ehliyet ve özen | ÇETİNER, s. 89-95. |
11 | Cumhuriyet Savcıları Etik Davranış İlkeleri | ÇETİNER, s. 84-95, s. 142-143. |
12 | Avukatlık Meslek Kuralları | ÇETİNER, s. 95-100, s. 143-149. |
13 | Yargı Personeli Etik Davranış İlkeleri | ÇETİNER, s. 100-101. |
14 | AİHM, AYM, Yargıtay ve Danıştay kararlarında yargı etiği Uluslararası standartlar bağlamında Türk yargı etiğinin değerlendirilmesi ve yargı etiğine ilişkin güncel sorunlar | |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | ÇETİNER, Selma; Yargı Etiği, Seçkin Yayıncılık, Ekim 2016, Ankara. KUÇURADI, Ioanna; İnsan ve Değerleri, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2013. KUÇURADI, Ioanna; Etik, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2011. KUÇURADI, Ioanna; İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2011. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
60
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
12
|
1
|
12
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
40
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
|
X | ||||
2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. |
X | ||||
3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
X | ||||
4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. |
X | ||||
5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. |
X | ||||
6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. |
X | ||||
7 | Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. |
X | ||||
8 | İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. |
X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir |
X | ||||
10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. |
X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . |
|||||
12 | Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
İEÜ, Avrupa Birliği, Avrupa Konseyi ve Türkiye Adalet Akademisi İşbirliği: Aile Mahkemeleri Hukuk Kliniği Dersi
Avrupa Konseyi Ankara Program Ofisi Başkanı William MASSOLIN, Türkiye Adalet Akademisi Daire Başkanı Abdullah Murat ve Aile Mahkemelerinin Etkinliğinin Artırılması Proje Ekibi
Cumhuriyetin 100. Yılında Kadınların Hukuku Sempozyumu Gerçekleştirildi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Hukuk Fakültesi tarafından düzenlenen “Cumhuriyetin 100. Yılında Kadınların Hukuku Sempozyumu” 15.03.2024 tarihinde İzmir Ekonomi Üniversitesi konferans salonunda gerçekleştirildi. Açılış
Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavı Destek Eğitimi Başladı
Bu sene ilk kez gerçekleştirilecek olan Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavı'na tabi olan öğrencilerimize destek olmak amacıyla fakültemiz öğretim elemanlarının gönüllü olarak vereceği
Fikri Mülkiyet ve Teknoloji Hukuku Atölyelerinin Üçüncüsü Gerçekleştirildi
Fakültemizin düzenlemiş olduğu Fikri Mülkiyet ve Teknoloji Hukuku Atölyelerinin üçüncü oturumu, “Tanınmış Markalarda Haklı Sebep Def’i - Özellikle Avrupa Birliği Adalet Divanı
Ceza Hukuku Günleri'nin Dördüncüsü Gerçekleştirildi
Açılış konuşmalarını rektörümüz Prof. Dr. Yusuf Hakan Abacıoğlu, dekanımız Prof. Dr. Sevilay Uzunallı ve kamu hukuku bölüm başkanımız Prof. Dr. Veli Özer
Dekanımız 10 Kasım Atatürk'ü Anma Günü Töreninde "Atatürk ve Hukuk" Adlı bir Konuşma Gerçekleştirdi
Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk, vefatının 85’inci yıl dönümünde kampüste düzenlenen törenle anıldı. Akademisyenlerin, idari personelin ve öğrencilerin katılımıyla gerçekleşen törende dekanımız
"İmparatorluktan Cumhuriyete: Türkiye ve Almanya Deneyimleri" Adlı Konferans Gerçekleştirildi
Üniversitemiz bünyesinde düzenlenen Türkiye Cumhuriyeti’nin 100.Yılı Etkinlikleri kapsamında 1 Kasım 2023 tarihinde fakültemiz öğretim üyesi Prof. Dr. Barış Bahçeci ile Bakırçay Üniversitesi
"Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru" Adlı Seminer Gerçekleştirildi
Avrupa Birliği ve Avrupa Konseyinin ortaklığıyla gerçekleştirilen Türk Anayasa Mahkemesinin Temel Haklar Alanındaki Kararlarının Etkili Şekilde Uygulanmasının Desteklenmesi projesi bağlamında "Anayasa Mahkemesine