TRH 100 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
TRH 100
|
Bahar
|
4
|
0
|
4
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
-
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin amacı, üniversite gençliğine Türkiye Cumhuriyeti’nin hangi koşullarda kurulduğunu anlatmak, Atatürkçü Düşünce’yi ve onun dayandığı felsefeyi, ilkeleri ve bunun yanında çağdaş değerleri benimsetmektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Dersin içeriği, Atatürk önderliğinde Türk milletinin geçirdiği inkılap tarihini kapsamaktadır. Osmanlı Devleti'nin yıkılış sebepleri irdelenerek, fiilen yok olmuş bir devletten Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin nasıl kurulduğu belgeler ışığında değerlendirilmektedir. İlke ve inkılapların anlamı ve önemi üzerinde durularak yakın dönem tarihimiz aydınlatılmaya çalışılmaktadır. Geçmişten günümüze küresel sorunlar ve olası çözümleri tartışılmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Amacı, İnkılap ve İnkılap İle İlgili Kavramlar | Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, s: 31-57 |
2 | Osmanlı Devleti’nin Yıkılışı ve Osmanlı Devleti’nde Yenilik Hareketleri | Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, s:104-179 |
3 | 20.Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti’nin Durumu | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Editör: Elçin Yılmaz, İzmir Ekonomi Üniversitesi Yayınları, 2024, s.17-43 |
4 | 1. Dünya Savaşı ve Osmanlı Devleti’nin Yıkılışı | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Editör: Elçin Yılmaz, İzmir Ekonomi Üniversitesi Yayınları, 2024, s. 86-119 |
5 | Mütareke Sonrası Memleketin Durumu | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Editör: Elçin Yılmaz, İzmir Ekonomi Üniversitesi Yayınları, 2024, s.127-168 |
6 | Milli Mücadele Hazırlık Dönemi | Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk, 100-150 |
7 | TBMM'nin Açılması ve Çalışmaları/TBMM’nin Açılmasından Sonraki Siyasi ve Askeri Gelişmeler | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Editör: Elçin Yılmaz, İzmir Ekonomi Üniversitesi Yayınları, 2024, s.183-196 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Lozan Barış Antlaşması ve Siyasi İnkılaplar | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Editör: Elçin Yılmaz, İzmir Ekonomi Üniversitesi Yayınları, 2024, s.241-245. |
10 | Atatürk İnkılapları (Hukuk Alanı, Eğitim ve Kültür Alanı, Toplumsal Alan, Ekonomik Alan) Atatürk İlkeleri ve Bütünleyici İlkeler | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Editör: Elçin Yılmaz, İzmir Ekonomi Üniversitesi Yayınları, 2024, s.232-259 |
11 | Atatürk İnkılapları (Hukuk Alanı, Eğitim ve Kültür Alanı, Toplumsal Alan, Ekonomik Alan) Atatürk İlkeleri ve Bütünleyici İlkeler | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Editör: Elçin Yılmaz, İzmir Ekonomi Üniversitesi Yayınları, 2024, s.260-327 |
12 | Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası | Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, s:393-437 |
13 | Türk Siyasi Hayatı (1939-1960) | Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, s:393-437 |
14 | Türk Siyasi Hayatı (1960-1980) | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Editör: Elçin Yılmaz, İzmir Ekonomi Üniversitesi Yayınları, 2024, s.332-385 |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
Hasan Mert, Nuri Karakaş, vd., Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Editör: Elçin Yılmaz, İzmir Ekonomi Üniversitesi Yayınları, 2024. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk, Atatürk Araştırma Merkezi, Ankara 2005 Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara, 2017 Lord Kinross, Atatürk, İstanbul, 1981 Mahmut Goloğlu, Devrimler ve Tepkileri, İstanbul, 2009 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
20
|
Portfolyo | ||
Ödev |
-
|
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
35
|
Final Sınavı |
1
|
45
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
55
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
45
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
4
|
64
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
2
|
2
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
-
|
0
|
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
12
|
12
|
Final Sınavı |
1
|
16
|
16
|
Toplam |
122
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest